Is click and collect iets voor mijn bedrijf?
In het nieuws hoor je veel over deze versoepeling welke het makkelijker moet maken om toch je bedrijf onder de aandacht te kunnen houden en een beetje omzet te maken. Maar in praktijk is deze extra omzet een druppel op een gloeide plaat. Maar er zijn ook kansen, maar daarover later meer. Terug naar de vraag; is het click and collect iets voor mijn bedrijf? Als je bedrijf nu gesloten is door de Coronamaatregelen is het slim om onder de aandacht te blijven bij jouw doelgroep en deze ook alsnog te bedienen, ook al loont dat nu niet direct. Straks als we weer open kunnen, wil je natuurlijk dat ze ook weer aan je denken en niet zijn overgelopen naar je concurrent, die de klant wel kon bedienen in deze tijden. En ook met de digitalisering die al voor Corona aan de gang was in het achterhoofd, is het verstandig deze vorm van verkoop en klantenbinding toe te passen.
Wat zijn de regels?
De overheid heeft een breed pakket maatregelen vastgesteld waar je tijdens de lockdown aan met voldoen. Zo ook het stukje wat click en collect aangaat, hier de belangrijkste:
• Bestellen moet online of telefonisch;
• Klanten ontvangen na bestelling een bevestiging met alle praktische informatie. De vorm van deze bevestiging (sms, e-mail, enzovoort) mag je zelf kiezen;
• Betalen gebeurt vooraf, achteraf of contactloos ter plekke;
• Het afhaalpunt moet buiten zijn;
• Spullen mogen alleen worden afgehaald binnen een bepaald tijdslot;
• Afhalen gebeurt door 1 persoon;
• Er zit minimaal 4 uur tussen bestellen en afhalen (om funshoppen te voorkomen);
• De 1,5 meter afstand en andere basisregels worden gehandhaafd;
• Ruilen of retourneren van producten is niet toegestaan, ook het passen van kledingstukken is niet de bedoeling. Om klanten tegemoet te komen kun je de ruilperiode verlengen of retourneren per post mogelijk maken. Postpakketten mogen wel in ontvangst worden genomen als ze tijdens de afhaalafspraak worden afgegeven. Hetzelfde geldt voor reparaties.
Zoals je ziet zitten er nogal wat haken en ogen aan, maar voor de meeste ondernemers niet onoverkomelijk.
Hoe pak ik dat dan aan? Moet ik nu hele webwinkel bouwen?
Dan de hele praktische vraag; moet ik dan een webshop gaan bouwen of een webwinkel om aan de slag te kunnen met click and collect? Nee, dit hoeft niet, want het kan ook telefonisch. Wel is het zo dat als je online bent, je meer kan laten zien van producten en je bereik kan vergroten. En zeker met de focus vooruit na Corona en de lockdown, wil je de investering die je nu doet ook kunnen gebruiken. Dan is de vraag bouw je een hele webwinkel en is dat niet veel werk? Ook hier is geen eenduidig antwoord op te geven, maar als je begint met de producten waar de meeste vraag naar is, kun je dit ook stukje bij beetje uitbouwen. Dit kan al naast je huidige website en kan dus erg snel geregeld worden, zodat klanten je snel kunnen bereiken. Maar ook als je juist helemaal opnieuw begint, begin dan klein en bouw vanuit daar verder. Maak handelbaar voor jezelf; je webdesigner of onlinemarketingbureau kan je hierbij helpen. Zij zijn hier immers in gespecialiseerd.
Click and collect via telefoon
Ook via de telefoon mag en kun je bestellingen aannemen en zeker als je je klanten persoonlijk kent is dit dus een mooi middel om aan klantenbinding te doen. Als je bijvoorbeeld schoonheidsspecialiste bent of kapper, kun je ook al je klanten even bellen als je hun telefoonnummers hebt bewaard. “Joh, hoe gaat het?” “Kan ik je wat haarkleuring opsturen voor je uitgroei?” “Heb je nog genoeg crème of kan ik je nog adviezen geven, totdat we je weer kunnen ontvangen?” Het zijn enkele voorbeelden waarmee je aan de slag kunt.
Ook kun je dit natuurlijk mooi combineren met een webshop waar je je producten in de etalage kunt zetten. Hiermee kun je zelf je klant attenderen op jullie service, wat wel kan! Vraag hen gelijk naar een e-mailadres, want dan kun je ze nieuwe aanbiedingen mailen of erop wijzen als je weer open mag en je weer mensen mag ontvangen.
Is click and collecte na de lockdown een blijvend iets? Wat zijn de kansen?
Als je van deze tijd iets goeds wilt maken, is dit het moment om online verder te bouwen. Gebruik de service die je noodgedwongen nu opzet straks als groeipotentieel. De klant die nu online oriënteert, zal dat straks ook doen en de groei van het online boodschappen doen is niet meer te stuiten, dus zorg voor je omnichannel marketing en sales. Zelfs als je een kleine zaak hebt, misschien juist dan, zorg dat je ook online gevonden kan worden en ze daar al wat kunnen bestellen. Voor iedere onderneming geldt juist nu; investeer in de toekomst en zorg dat je het naast elkaar kunt gebruiken voor je business. Maak contact met je klanten; vraag hen hun mailadres en houd hen op de hoogte. Doe dat extra stapje in service om iemand te bellen, maar dus ook te mailen en houd dat mailen vol. Trek klanten naar je winkel, zodra het weer kan en verkoop nu online. Ook al is het nu een druppel op een gloeide plaat, straks is het de kers op de taart!
Hoeveel moet ik er in investeren?
Ja, dat is allemaal mooi, maar wat gaat dat allemaal kosten? Zoals altijd gaan de kosten voor de baten. Click and collect kun je zoals je gelezen hebt heel laagdrempelig aanpakken en dan zullen de kosten erg laag te houden zijn.
Maak je een webwinkel met de meest gekochte artikelen, dan kun je hier relatief goedkoop mee aan de gang en dit kun je stukje bij beetje uitbreiden. Je kunt al beginnen met 1 pagina met producten. Ga je gelijk voor groots, groter, groots met een nieuwe schop en 1.000 artikelen online, inclusief productfotografie en productfilmpjes, dan zal het je niet verbazen dat de investering stukken forser is.
Kortom om Cruijff te citeren “elk nadeel heb z’n voordeel”
Neem eens contact op met je webdesigner, email marketing of SEO specialist; zij kunnen je vast snel verder helpen!
0 reacties