Sales in coronatijd hoe pak ik dat aan?
Alles is anders in coronatijd. Dat geldt ook voor je salesactiviteiten. De verschuiving naar online nam in korte tijd een enorme vlucht. We werken allemaal thuis en het aantal persoonlijke afspraken met klanten nam drastisch af. Het zijn tools als Skype, Microsoft Teams en Google Meet waar je het mee moet doen. Ook je klanten verlegden hun focus naar online. En door de grote onzekerheid moeten ze een nog grotere drempel over voordat ze een dienst of product afnemen. Zeker dat laatste betekent dat je er op salesgebied nog harder aan moet trekken. Maar hoe je dat in coronatijd? We geven je 5 tips!
1. Zorg ervoor dat je online goed zichtbaar bent
Goed online zichtbaar zijn was voor de coronacrisis al belangrijk. Maar nu steeds meer van je klanten voornamelijk online aanwezig zijn, zie je dat online aankopen enorm in de lift zitten. Consumenten doen meer moeite om zich online te oriënteren, maar als je wilt dat ze bij jouw website uitkomen, moet je wel goed vindbaar zijn.
Dat betekent dat nu het moment is om met je SEO-strategie aan de slag te gaan. En omdat het even duurt voordat je daar de resultaten van ziet, begin je met een investering in zoekmachine adverteren (SEA). Daar zie je direct de resultaten van. Kortom: verleg je focus volledig naar online sales om voor je klanten bereikbaar te blijven.
2. Zorg dat de techniek binnen je bedrijf op orde is
Je kunt misschien niet meer persoonlijk met klanten afspreken, maar dat betekent niet dat je elkaar niet meer in de ogen kunt kijken. Er zijn tal van softwaretools waarmee je toch afspraken met je klanten kunt inplannen. Om die videomeetings via Microsoft Teams, Zoom, Skype of Google Meet goed te laten verlopen, moet je vooraf wel een aantal dingen regelen.
Zo is het vooral belangrijk om het je klant zo makkelijk mogelijk te maken om virtueel bij de afspraak aanwezig te zien. Stuur daarom vooraf de inlogcode mee met de Outlook-uitnodiging, vermeld duidelijk de datum en het tijdstip van de afspraak en gebruik de tool waar je klant het beste mee overweg kan. En vergeet zelf ook niet om te testen of de software bij jou goed werkt.
3. Vergeet je bestaande en oude klanten niet
Natuurlijk probeer je altijd zoveel mogelijk nieuwe klanten voor je product of dienst binnen te halen. Maar doordat de coronacrisis veel onzekerheid met zich meebrengt, is dat waarschijnlijk lastiger dan normaal. Dat betekent dat het nog belangrijker is dan in normale omstandigheden om je bestaande klanten vast te houden.
Stuur bestaande en oude klanten daarom eens een extra e-mail om te vragen hoe het met ze gaat. Het hangt natuurlijk af van het product of de dienst dat je aanbiedt, maar wie weet kun je ze ergens mee helpen. Het sturen van een persoonlijke e-mail is een kleine moeite waarmee je de band met bestaande en oude klanten kunt versterken. Hoe meer klanten je in deze moeilijke tijd kunt vasthouden en bij je terugkomen, hoe beter je de crisis doorkomt.
4. Wees creatief
Nee, die zakenlunch bij dat leuke restaurantje aan het water zit er even niet in. Maar dat betekent niet dat je helemaal niets kunt organiseren om op een leuke manier met nieuwe of bestaande klanten af te spreken. Wat dacht je van een digitale lunch?
Maak een digitale afspraak rond lunchtijd, laat een lekkere lunch bij je klant bezorgen en neem zelf ook plaats achter een volledig gedekte tafel. Zo geniet je samen van een volledig verzorgde, digitale lunch en laat je meteen aan je klanten zien dat het met je creativiteit wel goed zit. Natuurlijk kun je ook een kleine attentie sturen via de post.
5. Vergeet ook je collega’s en samenwerkingspartners niet
Als je de hele dag alleen op je zolderkamer zit te werken, kan het soms voelen alsof je er alleen voor staat. Dat is zeker niet zo. Ook je collega’s zitten thuis, in precies dezelfde situatie. Zorg ervoor dat je regelmatig contact met elkaar opneemt, al is het maar om even te bespreken hoe de dingen gaan. Wellicht merk je dan dat je tegen dezelfde problemen
aanloopt. En wie weet heeft een van je collega’s wel de oplossing waar je naar op zoek bent.
0 reacties